In de problemen door chaos Schiphol? Hier hebben reizigers recht op

Geschreven door Redactie

Schiphol kampt momenteel met gigantische drukte.

De lange wachtrijen bij de douane zijn onvermijdelijk door het personeelstekort. Ook de bagage van veel passagiers blijft achter op Schiphol. De verwachting is dat de topdrukte de hele zomerperiode aanhoudt. Maar wat als reizigers door de drukte hun vlucht missen? Of zonder bagage aankomen op bestemming? Online consumentenadviseur Pricewise licht toe waar reizigers recht op hebben.  

Vlucht gemist door lange wachtrij? Geen vergoeding

In sommige gevallen hebben passagiers recht op een vergoeding bij vertraging of uitval van de vlucht. Hebben passagiers hun vlucht gemist door de lange wachtrijen op Schiphol? Dan is het een ander verhaal, omdat de vlucht zelf niet vertraagd of uitgevallen is. Vanuit de reisverzekering krijgen reizigers in dit geval dan ook geen vergoeding. Het is de verantwoordelijkheid van de passagiers om op tijd bij het vliegtuig te komen. Wel zouden vliegmaatschappijen met oplossingen komen in de vorm van vervangende vluchten om reizigers tegemoet te komen.   Op dit moment moeten reizigers er rekening mee houden dat zij niet eerder dan vier uur voordat de vlucht vertrekt naar Schiphol komen, zo roept Schiphol op. Dit om te voorkomen dat de drukte uit de hand loopt.  

Vergoeding achtergebleven bagage

Het personeelstekort zorgt niet alleen voor lange wachtrijen, veel passagiers zaten hierdoor ook zonder bagage op de bestemming. In de meeste gevallen hebben gedupeerde passagiers recht op een vergoeding, bijvoorbeeld voor de gekochte spullen op de bestemming omdat de ruimbagage vertraagd is. Passagiers kunnen een vergoeding ontvangen via de reisverzekering of de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Bij vertraagde bagage is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot een maximum van 1.300,00 euro.