Optimalisering dienstverlening hoog in het vaandel

Geschreven door Redactie

Gemeente Lelystad is druk bezig om te kijken hoe de dienstverlening aan inwoners nog beter geregeld kan worden.

Zo worden bepaalde diensten steeds meer digitaal aangeboden. Afspraken maken om een paspoort of rijbewijs aan te vragen of het doorgeven van een verhuizing kunnen digitaal gedaan worden. Dat zorgt ervoor dat wachttijden aan de balie minimaal zijn, waardoor meer mensen sneller geholpen worden. De dienstverlening wordt steeds meer digitaal verzorgd, maar inwoners die moeite hebben met de digitale dienstverlening krijgen schriftelijk bericht of worden aan de balies geholpen.

Afspraak van tevoren digitaal maken

Een afspraak maken of een aanvraag digitaal doen, zorgt ervoor dat mensen sneller aan de balie geholpen kunnen worden. Dat de afhandeling aan de balie hierdoor meer gestroomlijnd verloopt heeft wethouder David de Vreede tijdens zijn werkbezoek aan het team Burgerzaken zelf kunnen zien. De wachttijden voor inwoners zijn minimaal en bezoekers verlaten het stadhuis tevreden. Wethouder David de Vreede: “Ik zag dat inwoners snel en deskundig geholpen werden. De sfeer was ook heel goed en ontspannen. Er was ook tijd voor een grapje of een extra compliment voor een kind dat zijn eerste handtekening moest zetten in een paspoort.”

Bijzondere aanvragen

Tijdens het werkbezoek kwamen er ook diverse bijzondere aanvragen langs. Deze aanvragen nemen iets meer tijd in beslag dan de gebruikelijke aanvragen. Denk hierbij aan een rijbewijs dat in kleine stukjes aan elkaar is geplakt. Of als het gaat om het vervangen van een buitenlands rijbewijs door een Nederlands rijbewijs. Medewerkers aan de balie zijn hiervoor goed opgeleid en helpen elkaar als er iemand een vraag heeft over de juiste afhandeling en procedure. De dienstverlening staat hoog in het vaandel bij team Burgerzaken.