Lelystad zet zich in voor behoud van historische schepen

Geschreven door Redactie

Gedeputeerden van samenwerkende provincies

Flevoland, Overijssel, Utrecht, Friesland, de vertegenwoordiging van samenwerkende schepen, de brancheorganisatie voor de beroepschartervaart en de Vereniging Zuiderzeegemeenten hebben een verzoek ingediend aan de ministeries EZK en OCW om geld vrij te maken in hun begroting om de bruine vloot te behouden.

Gemeente Lelystad heeft dit jaar al geld gegeven aan de bruine vloot, die afgemeerd is in Lelystad. Het is nu aan het rijk om een bijdrage te leveren aan het behoud van de historische schepen voor de langere termijn. Wethouder Luc Baaten: "We moeten onze historische schepen koesteren. De bruine vloot heeft al jaren Bataviahaven als basis en is een icoon voor de haven. Dat willen we graag behouden, maar dat kost geld. Als een van de Zuiderzeegemeenten zetten we ons daarom in voor geld vanuit het rijk voor het behoud van alle Nederlandse historische schepen."

Verzoek om bedrag in begroting ministeries EZK en OCW

Om de historische waarde van de schepen niet verloren te laten gaan is er geld nodig. Alle inspanningen zijn erop gericht om de sector rendabeler en steviger te maken. Eendracht maakt macht en intensievere samenwerking is daarvoor nodig. Partijen hebben daarom gezamenlijk de ministeries gevraagd om een bedrag in hun begroting vrij te maken. Het gaat dan om de volgende punten:

  • De Bruine Vloot is onderdeel van de nieuwe toeristische agenda op rijksniveau bij de begroting van EZK voor 1 miljoen in 2022 en 2,5 miljoen per jaar met ingang van 2023. Dit ter ondersteuning van de gehele sector voor duurzaamheid en certificering.
  • Inrichting van een Garantiefonds voor lage rente financiering voor erfgoedschepen.
  • Innovatieagenda voor een toekomstbestendige aanpak voor verduurzaming en certificering (veiligheid) van het maritiem erfgoed van diverse scheepstypen.

Historische vloot in Nederland is uniek

Nederland heeft een lange historie als zeilende handelsnatie en heeft nog steeds een unieke, iconische, grote vloot van historische schepen. Dit maritiem erfgoed wordt ook wel de bruine vloot genoemd en bestaat uit onder andere zeilende voormalige vracht- en vissersschepen, waaronder voormalige Botters, Friese Skûtsjes en een enkel Koggeschip. Met dit cultureel erfgoed wordt gevaren op onze binnenwateren, de Waddenzee, de Noordzee en zelfs de oceaan. Deze vloot is wereldwijd uniek en bepalend voor het beeld van onze havens en wateren. Ook economisch is de vloot van belang met de impact op de historische binnensteden met verhalen van de Zuiderzee & visserij, Hanze & handel. Ook voor het onderwijs is de vloot van belang als het gaat om verhaallijnen over visserij en windkracht, weer en klimaat. Het is een bijzondere collectie. Tet vergelijking: in Duitsland ligt ook een indrukwekkende vloot, maar met ca. 100 traditionele schepen is het nog geen kwart van de Nederlandse vloot.