Waarom is rust belangrijk na krachttraining

Geschreven door Redactie

Rustdagen is belangrijk door verschillende redenen. Niet alleen voor afvallen maar ook om spiermassa aan te maken.

Het is dus belangrijk om te weten wat precies je doelen zijn met je training. Wanneer je sport om af te vallen heb je niet echt rustdagen nodig tijdens de workouts. Het is wel handig om zware en lichte workouts af te wisselen, maar het is niet essentieel om rust te nemen. Mentaal kan het helpen om gemotiveerd te blijven wanneer je om en om wel een rustdag neemt. Als je net begint met trainen moet je niet gelijk te zwaar gaan, je lichaam heeft namelijk tijd nodig om te wennen aan de gewichten. Begin dus met oefeningen die licht zijn, zodat jij de controle hebt over de gewichten en niet andersom.

Spiergroepen trainen

De meeste mensen trainen per spiergroep. De ene dag doe je je bovenlichaam en de volgende dag benen. Elke spiergroep heeft na een flinke training zijn rust nodig, die spieren hebben tijd nodig om te kunnen herstellen om vervolgens weer alle kracht te hebben bij de volgende workout van die spiergroep. Vaak hebben spieren twee tot drie dagen nodig hiervoor.

Wanneer je dan dus je bovenlichaam traint, kan je het beste twee of drie dagen wachten tot je weer die spiergroep aanpakt. Zo zorg je ervoor dat je niet je spieren gaat overbelasten.

Rust voor grotere spieren

Als je grotere spieren wilt gelden er dan ook wat andere regels dan hierboven. Er zit niet veel verschil tussen de training en de herstelperiodes, maar wel genoeg om erover te praten.

Bij het laten groeien van de spieren heb je net iets minder tijd nodig met rust. Vaak neem je dan één tot twee rustdagen.

De eiwitsynthese, dat is de herstel en groeiperiode, duurt vaak rond 24 tot 72 uur. Dat ligt dan wel aan de workout die je hebt gehad. Voor beginnende mensen ligt dit vaak tussen de 48 en 72 uur. Voor gevorderde mensen ligt dit vaak rond de 24 uur. Zorg er dus voor dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt zodat je goed kan herstellen!